Corona och effekterna på medieinvesteringarna

Vår VD Daniel blickar tillbaka och framåt samt ger råd om hur detalj & dagligvaruhandeln ska tänka kring sina framtida medieinvesteringar!

– De svenska företagens medieinvesteringar visar en långsam återhämtning. Siffran för april kan se bra ut, men i stället för att jämföra med föregående år är det viktigt att ställa den i relation till nivån 2019, det senaste corona-fria året, säger han och fortsätter:

– För april 2019 redovisade Mediebyråbarometern en omsättning på drygt 1,6 miljarder. Det innebär att april 2021 ligger ungefär 500 miljoner lägre. 

Ditt viktigaste råd till annonsörerna i handeln i dag?
– Att vara medveten om att nätet innebär inte bara en ökad utan också en ny slags konkurrens. Därför är det viktigare än någonsin för detaljhandeln, och framför allt för dagligvaruhandeln, att kombinera digitala kanaler med breda medier som bygger kännedom för att vara ”top of mind” hos konsumenterna. Den digitala närvaron är så viktig eftersom även kunder som bestämt var de vill handla online möts av reklam från konkurrenter och exponeras för alternativ som är bara ett klick bort så snart de går ut på nätet för att genomföra sitt köp.

– Den snabba utvecklingen av leveranslösningar med nya last mile-alternativ driver också medieinvesteringarna. Utvecklad distribution möjliggör mer näthandel – vilket ökar kraven på att synas på nätet genom reklam- och medieinvesteringar, säger Daniel Eriksson och tillägger:

– Jag reflekterade över det häromdagen, när min dotter ropade ”Där är ju allihopa!”. Vid ett trafikljus stod då leveransfordon från Foodora, Uber Eats, Wolt och Bolt Food, vilket visar på hur snabbt konkurrenssituationen har förändrats med fler distributionstjänster. Medieinvesteringarna lever i symbios med möjligheterna. 

Läs artiklarna på Dagligvarunytt.se & Market.se:
https://www.dagligvarunytt.se/ekonomi/forsaljning/medieexpertens-tydliga-rad-det-har-ar-viktigare-an-nagonsin-for-handeln/
https://www.market.se/premium/medieexpertens-tydliga-rad-det-har-ar-viktigare-an-nagonsin-for-handeln

UMV podden (Uppsala medievetare)

Taggar

Våra senaste inlägg

Dela inlägget

Nyfikenheten särskiljer oss. Det är en extra drivkraft i allt vi gör – och en viktig del av vår identitet.