To win the war we can loose a battle

”Komplexiteten i dagens Covidsituation kräver ledarskap utifrån VUCA 2.0, d.v.s. att styra efter varumärkets vision, visa mod och agilitet och hela tiden ha örat mot marken” – ett arbete som en marknadschef och marknadsförare är van vid att leda.”

När kalla kriget tog slut i början av -90 talet fick den amerikanska armèn tänka om. När fiende i öst inte längre fanns utan det största hotet kom från terrororganisationer och flera mindre länder anpassade man försvaret efter VUCA – en värld som var  Volatile, Uncertain, Complex och Ambigous.

Bill Gorge på Harvard utvecklade modellen 2017 för företag och döpte den till VUCA 2.0 där han lugnt konstaterade att business as usual do not exist any more. VUCA 2.0 tar avstamp i Vision, Understanding, Courage och Adaptability – fyra viktiga förmågor att bemästra för att leda och utveckla framgångsrika bolag i dagens läge. Råden är mer aktuella än någonsin – strategier som baserar sig på historisk data fungerar inte längre.

Dagens Covidsituation kräver VUCA ledarskap för att hitta möjligheterna. Du som jobbar inom marknadsföring har en stor erfarenhet i att tolka varumärket i alla dess dimensioner, leda kreativa team och van att snabbt förändra planer och strategier när omvärlden förändras. Ditt öra mot marken och relation till konsumenterna behövs nu i bolaget – mer än någonsin för att agera katalysator till innovationer och nya lösningar och stärka bolaget till att bli bättre än någonsin.

Vill du läsa mer om vad vi ser på annonsmarknaden just nu samt hur vi resonerar och planerar runt den återhämtning som är runt hörnet – läs vårt nyhetsbrev;

Regroup & Rethink Maj 2020

Taggar

Våra senaste inlägg

Dela inlägget

Nyfikenheten särskiljer oss. Det är en extra drivkraft i allt vi gör – och en viktig del av vår identitet.